Za nami XI Kongres Stolarki Polskiej, podczas którego uznani eksperci, m.in. z BCC, EY, Kirov Strategic Negotiators, Microsoft Technology Center czy PwC Polska, wygłosili fascynujące wystąpienia związane z cyfrową transformacją biznesu, dzieląc się z uczestnikami swoim know-how. Nic dziwnego zatem, że pierwsza digitalowa odsłona Kongresu, organizowanego przez Związek POiD, zgromadziła przed ekranami duże audytorium – co najmniej trzy razy większe niż podczas stacjonarnych edycji. Czas zacząć wdrażać zdobytą wiedzę w życie, w oczekiwaniu na następną odsłonę wydarzenia.
W tym roku Kongres Stolarki Polskiej miał wyjątkowo digitalową formułę, z transmisją online na kanale YouTube Związku POiD oraz na platformie Facebook. Część merytoryczną tworzyły dwa bloki tematyczne – pierwszy z nich: TRENDY „Wpływ trendów na budowanie odporności w czasach kryzysu”, składał się z kilkunastu wystąpień ekspertów, które komentowały przedstawicielki ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku: Małgorzata Walczak-Gomuła i Beata Tomczak-Majewska. Drugi z kolei: INSPIRACJE „Zaangażowanie i motywacja jako podstawa elastycznej organizacji radzącej sobie w czasach kryzysu” stanowił integralne wystąpienie pary charyzmatycznych prelegentów. Motywem przewodnim Kongresu była transformacja cyfrowa w biznesie, która nabrała tempa w związku z sytuacją epidemiczną zmieniająca zasady gry rynkowej.
Trendy gospodarcze
W ramach omawiania „Trendów gospodarczych”, prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny, PwC Polska przenalizował aktualną sytuację gospodarczą, podkreślając, że po okresie recesji jest szansa na odbudowę PKB w drugiej połowie bieżącego roku. Przedstawił także dwa scenariusze rozwoju: optymistyczny i pesymistyczny. Prognozował, że wkrótce zmienią się oczekiwania konsumentów, produkty i ich sposoby wytwarzania oraz nastąpi ograniczenie możliwości państwa. Po wystąpieniu eksperta na temat trendów gospodarczych wypowiedzieli się także: Krzysztof Domarecki, główny akcjonariusz Grupy Selena oraz Wojciech Nazimek, Dyrektor Sprzedaży Budvar.
Cyfryzacja i cyberbezpieczeństwo
Kolejnym trendem była „Cyfryzacja i cyberbezpieczeństwo”, a w roli prelegenta wystąpił Jarosław Sokolnicki, Head of Microsoft Technology Center, który opowiedział, jak przeprowadzić cyfrową transformację w oparciu o rozwój przedsiębiorstwa nakierowany na kompozytowy biznes, który charakteryzuje się szybkim wdrażaniem i prototypowaniem. Mówił o inteligentnej produkcji i budowaniu przewagi konkurencyjnej m.in. dzięki zwiększaniu jakości obsługi klienta, szybkim wprowadzaniu innowacji oraz tworzeniu modeli biznesowych opartych na usługach. Na koniec podkreślił wagę dbałości o cyberbezpieczeństwo firmy. O tym, jak wdrażany jest ten trend w firmach z branży stolarki budowlanej w komentarzach opowiedzieli zaś: Krzysztof Ratajczak, Dyrektor Handlowy Winkhaus Polska i Maciej Strychalski, Dyrektor Marketingu Klimas.
Nowe modele biznesowe
W ramach trendu „Nowe modele biznesowe” Adrianna Kilińska, Prezes Zarządu Engave, ekspert Business Centre Club, wskazała różnice między digitalizacją a cyfrową transformacją, pokazując ją jako zmianę organizacyjną na wielu poziomach, której celem jest podniesie jakości obsługi klienta. Ekspertka opowiedziała o tym, co to jest kultura cyfrowa. Wskazała, że niezwykle istotna jest rola ambasadorów cyfrowej zmiany – liderów organizacji, przed którymi stoi wiele wyzwań, jak chociażby: przełamywanie oporów przed zmianą, tworzenie jasnej i otwartej komunikacji z zespołem, wypracowanie spójnej wizji. Po wystąpieniu do tematu nowych modeli biznesowych swoich komentarzy udzielili zaś: Grzegorz Ratajczak, Członek Zarządu Krispol oraz Paweł Bielak, Prezes Zarządu Vetrex.
Zielony Ład
Ostatni z trendów, „Zielony Ład” to wystąpienie ekspertek z EY: Katarzyny Kłaczyńskiej-Lewis, Adwokat i Associate Partner w EY Law Polska i Magdaleny Hilgner, Senior Associate w Kancelarii EY Law, które opowiedziały o wyzwaniach polskiego sektora stolarki w obliczu Europejskiego Zielonego Ładu. Przedstawiły fundamenty strategii dostosowania firmy do nowych wymagań, wskazując na obszary kluczowe dla sektora stolarki budowlanej. Rozwinęły także taki temat jak odpowiedzialność za łańcuchy dostaw. Po wystąpieniu komentarza do tematu udzielił Karol Pieta, Project Manager z EPPA Poland. Wszystkie wystąpienia z pierwszego bloku tematycznego podsumowały ekspertki z ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku.
Zaangażowanie i motywacja zespołu
Po krótkiej przerwie nastąpił drugi blok tematyczny. Nikolay Kirov i Nadia Kirova z Kirov Strategic Negotiators i LifeEnergy.pl nawiązali do wyzwań biznesowych w czasach wielkiej próby, z którymi muszą mierzyć się przedsiębiorcy. Zwrócili uwagę na to, że im większe zmęczenie, napięcie i stres, tym istotniejsza staje się umiejętność zarządzania sobą oraz swoim zespołem. Dlatego warto znać szereg motywatorów, takich jak np. władza, ciekawość, rodzina, jedzenie. Zarekomendowali więc, aby dobrze poznać potrzeby współpracowników i na tej podstawie świadomie projektować i budować kulturę organizacyjną w firmie, w czym pomocna jest także tematyka Systemów Wartości Spiral Dynamic. Prelegenci pokazali zatem narzędzia oraz dali wskazówki, jak radzić sobie w obecnej sytuacji zarówno na poziomie indywidualnym, jak i organizacyjnym.
Gala Kongresu
Po zakończeniu części merytorycznej, odbyła się Gala XI Kongresu Stolarki Polskiej. Rozpoczęła ją emisja filmów z życzeniami z okazji jubileuszu 25-lecia Związku POiD od przedstawicieli firm i instytucji związanych z branżą stolarki budowlanej. W dalszej kolejności zaprezentowane zostały przedsiębiorstwa, które otrzymały Certyfikaty dla firm członkowskich POiD. Przyznane zostały również wyjątkowe wyróżnienia – Honorowe Członkostwa w Związku POiD. Jedno z nich otrzymał Krzysztof Domarecki, główny akcjonariusz Grupy Selena, który połączył się ze studiem nagraniowym zdalnie, a drugie Andrzej Wiśniowski – na scenie w imieniu właściciela firmy WIŚNIOWSKI pojawił się Marcin Strzelec, Managing Director of Product Group. Następnie przyszedł czas na Orły Polskiej Stolarki w kategorii „Wyróżnienie Zarządu Związku POiD”, którymi uhonorowane zostały dwie firmy. Nagrody trafiły do marki Krispol – podziękowania w formie wirtualnej złożył Grzegorz Ratajczak, Członek Zarządu Krispol, oraz Oknoplast – statuetkę odebrała Magdalena Cedro-Czubaj, Dyrektor Marketingu Oknoplast.
Ostatnim punktem programu Gali, z uwagi na jubileusz 25-lecia POiD, był wyjątkowy występ Galitsyna Art Group. Tetiana Galitsyna z ziaren piasku usypała najważniejsze daty, wydarzenia i punkty zwrotne w historii Związku POiD. Dzięki temu można było zobaczyć rozwój organizacji przez 25 ostatnich lat, co było niezwykle wzruszające. Zwieńczeniem kongresowego dnia było zaś rozdanie nagród w konkursie POiD Building Awards 2021. Otrzymały je następujące marki: FAKRO, Hörmann, PORTA, SOMFY oraz YAWAL.
Więcej informacji o Kongresie dostępne na stronie internetowej wydarzenia: https://kongres.poid.eu/
***
Partnerzy XI Kongresu Stolarki Polskiej: AIB, BUDMA, FAKRO, GLASSOLUTION SAINT-GOBAIN, KLIMAS WKRĘT-MET, OKNOPLAST, SELENA, SOUDAL, TEKNOS, WIŚNIOWSKI
Patroni Honorowi: Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Business Centre Club
Patroni Merytoryczni: Akademia Leona Koźmińskiego, ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku, Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Systemów Okiennych z PCV, EY, Instytut Techniki Budowlanej, Izba Gospodarki Elektronicznej, Microsoft, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polska Izba Budownictwa, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, PwC
Patroni Medialni: bramy21.pl, Budujemy Dom, Builder, Dobrepomyslynabiznes.pl, domszytynamiare.pl, drzwi21.pl, Ekspert Budowlany, EuropejskaFirma.pl, Gazeta Przemysłu Drzewnego, HRPolska.pl, Kwartalnik Okno, Ładny Dom, ładnydom.pl, Materiały Budowlane, Monter Stolarki, Murator, obud.pl, okna21.pl, oknonet.pl, oknoserwis.pl, Personel Plus, Personel&Zarządzanie, Przegląd Budowlany, RBT Magazyn, Świat Aluminium, Świat Szkła, wysokienapiecie.pl
Link do strony artykułu: https://adserver.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/czas-na-podsumowanie-xi-kongresu-stolarki-polskiej